Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Social Media Marketing

Het is duidelijk dat Sjef Kerkhofs en Robbert Gangadin weten waar ze het over hebben. Ze zijn van social media pioniers met lef doorgegroeid naar social media professionals. Presentatietalent, daar twijfel ik niet aan. Goed advies of inspiratie bieden, ook dat komt goed met deze heren. Een managementboek schrijven is een ander vak. De theoretische juweeltjes komen naar mijn smaak onvoldoende uit de verf. Daar ligt nog een uitdaging. De nuchtere benadering van de auteurs is echter verfrissend.

Tanja Beugelsdijk | 21 januari 2013

De intentie van de schrijvers is een handreiking te bieden aan dappere pioniers die in het nog relatief 'onvolwassen landschap' een gedegen social media strategie van de grond willen krijgen. Een stukje eerlijke frustratie is terug te lezen in de inleiding: 'Uitzonderingen daargelaten durven wij er bijna onze handen voor in het vuur te steken dat ook jij social media 'erbij' moet doen.' Maakt het boek waar wat het belooft? Het boek biedt concrete en steekhoudende tips, cases en concrete informatie om social media te implementeren en te managen binnen de organisatie. Toch is er nog onvoldoende aan bloed, zweet en tranen gevloeid om de chaos aan informatie en processen tot een logisch en prettig leesbaar geheel te schikken. De schrijvers richten zich in collegiale spreektaal tot medepioniers die social media op strategisch niveau willen inzetten. Schieten de auteurs zichzelf hiermee niet in de voet? Is het niet belangrijk (ook) de directie/managers, degenen die structureel budget & tijd en vrij moeten maken voor een langetermijnstrategie, aan te spreken? Juist bij deze groep is inzicht in de potentie van dit vakgebied en daarmee draagvlak van belang. Zodat zij begrijpen dat social media niet iets is wat je erbij doet. En dus ook niet overlaat aan een stagiair - met als argument dat die er toch al mee bekend is… Het boek leunt op drie modellen, te weten het Social Strategy-model (SSM), het Social Media Fase-model (SFM) en het Social Media Control-model (SMC). Het raamwerk van het boek wordt gevormd door het het Social Strategy-model van Pondres. De auteurs onderstrepen hiermee dat social media geen losstaand onderdeel van de organisatie mag zijn met een geheel eigen strategie. De social media strategie en doelstellingen dienen ingebed te zijn in de businesstrategie & marketingcommunicatiestrategie van de organisatie. De keuze voor (nog) geen social media strategie is ook legitiem. Social media zijn namelijk arbeidsintensief. De kosten zitten hem niet zozeer in het realiseren van aanwezigheid, maar juist in het gericht ontwikkelen van bereik, het bieden van content, monitoren van doelgroepen en het aangaan van interactie en tot slot het doelbewust aansturen op conversie. Denk dus goed na voor je eraan begint. Het Social Media Fase-model geeft een duidelijke toelichting op de (volwassenheids)fasen van Social Media binnen een organisatie. Het Social Media Control-model biedt handvatten voor een gestructureerde procesmethodiek, waarbij het accent van de doelstelling per fase wordt uitgelegd en geconcretiseerd. Dit betreft de volgende doelstellingen: Campagne, Content, Conversatie & Care en tot slot Conversie. Per onderdeel (campagne tot en met conversie) wordt de cirkel van strategie, actie tot en met het meten van resultaat beschreven. De auteurs introduceren geregeld afkortingen die pas later in het boek uit de doeken gedaan worden of waarvan de toelichting zelfs compleet uitblijft. Voorbeelden hiervan zijn o.a.: SMC-methodiek, SMART-doelen, IPM-methode, #FollowFriday, 'level 5 social media integrated' en service recovery paradox. De Hype Cycle waarmee het hoofdstuk over 'de uitdagingen' wordt gestart is van Gartner en niet van Michael Porter! Een zin als 'zoek het verschijnsel 'service recovery paradox'maar eens op in google, dan begrijp je direct wat we bedoelen,' vind ik storend in boekvorm. Het kan nog net in een blog en alleen mét een link. Naast aardige luchtige voorbeelden per fase is het belangrijkste bewijsvoorbeeld - waarbij alle fasen zijn doorlopen - fictief. Toegegeven, de casus van een reisbureau komt overtuigend en concreet over. Maar waarom fictief? Is er geen enkele klant die in zijn social-media-keuken durft te laten kijken? 'Social Media Marketing' van Kerkhofs & Gangadin is rijk aan content maar de presentatie ervan is onvoldoende gerijpt. De nuchterheid van de auteurs is evenwel verfrissend. Ze waken voor te hoge verwachtingen door verspreid door het boek onder andere de volgende zaken aan te stippen: Social media is geen wondermiddel. Extreem succesvolle cases zijn niet representatief voor de markt als geheel. Een 'viral' heeft geen nut als dit geen onderdeel vormt van een groter plan. En tot slot verbreden ze heel bewust de term conversie. Het gaat niet alleen om daadwerkelijke sales maar ook om andere meetbare zaken zoals retentie, merkvoorkeur, service, download of inschrijving, productbekendheid en ambassadeursschap.

Over Tanja Beugelsdijk

Tanja Beugelsdijk is zelfstandig communicatie-expert. Haar jarenlange ervaring in verkoop, marketing, communicatie én branding maakt dat ze binnen deze disciplines de juiste afstemming vindt en daarmee gericht een bijdrage kan leveren aan de verbinding met klanten.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden