Welke beurs het was, weet ik niet eens meer. Het kon voor mijn werk zijn geweest. Maar misschien was het wel een beurs voor babyspullen. Je doet de gekste dingen bij je eerste kind. Wat ik nog wel weet, is dat een standhouder een bepaald product bij mij probeerde te pitchen. Het was een pitch van niets. Enige dat ik mij nog kan herinneren, is dat de dame – was het toch die babybeurs? – alleen maar over zichzelf praatte. Ik had net zo goed een standbeeld kunnen zijn.
Emotioneel, mentaal en fysiek
Volgens Ralf Fleuren zet een pitch de ander in beweging, emotioneel, mentaal en fysiek. En zo voegt hij er in zijn boek Pitchen met power terecht aan toe: ‘Jouw kant op natuurlijk!’ En dit is nu net wat de dame van de beurs niet voor elkaar had gekregen. Integendeel. Ik wist niet hoe snel ik kon wegvluchten van haar stortvloed aan elkaar geplakte woorden.
Gedegen voorbereiding
Een goede pitch geven, vraagt om gedegen voorbereiding. Het boek van Fleuren kan hier uitstekend bij helpen. En dan vergeef ik hem het feit dat hij alleen in de inleiding al drie keer vermeldt dat hij wel duizenden mensen heeft getraind in het geven van een goede pitch. Na de eerste keer vond ik het al indrukwekkend genoeg.
In zijn boek gaat Fleuren in op de juiste pitchstrategie, de vijf stappen van een pitchstructuur en op een hoeveelheid aan pitchtechnieken. Waarbij hij pitchen definieert als ‘een kernachtige, overtuigende presentatie van jouw bedrijf, plan, idee of jezelf.’
Hoe simpeler, hoe krachtiger
In een wereld waarin we steeds harder moeten vechten om elkaars aandacht (win het maar eens van de mobieltjes!) wordt de kunst van het houden van een aanstekelijke pitch misschien wel met de dag belangrijker. Waarbij de regel geldt: hoe simpeler, hoe krachtiger. Geen eindeloze opsomming van feitjes over jezelf dus, maar een helder verhaal dat antwoord geeft op de vraag van de ander: wat kan ik ermee winnen? Fleuren: ‘Een pitch is géén samenvatting van je idee of boodschap, het is het startpunt van een verder gesprek over het onderwerp.’ En met wie zijn wij geneigd verder te praten? Juist, met hen van wie we het gevoel hebben dat zij oprecht in ons geïnteresseerd zijn en ons niet alleen maar iets of zichzelf proberen te verkopen.
Vijf stappen
Na voor een vierde keer te hebben vermeld dat hij duizenden mensen heeft getraind (we zijn op pagina 30) deelt Fleuren vijf stappen die ‘je publiek zéker overtuigen’:
1. Opening: een aantrekkelijke opening die je aandacht trekt van het publiek en de toehoorder meeneemt in het verhaal.
2. Probleem: een herkenbare en vloeibare beschrijving van het probleem waar het idee of plan een oplossing voor is.
3. Idee: een duidelijke en beeldende uitleg van de oplossing van het probleem.
4. Bewijs: overtuigende feiten en cijfers die onderbouwen waarom de aangeboden oplossing het gewenste effect zal hebben.
5. Afsluiting: een herhaling van de kernboodschap en een concrete vraag naar de vervolgactie die je van het publiek wenst.
Praktische tips
In het tweede deel van zijn boek werkt Fleuren deze stappen goed leesbaar uit, waarbij hij waardevolle praktische tips geeft die direct toepasbaar zijn. Heb ik al gezegd dat dit boek echt goed te gebruiken is in de voorbereiding van het maken van jouw eigen pitch…?
Los van de goede tips die de auteur geeft, zijn de interviews met ervaringsdeskundigen op het gebied van pitchen erg de moeite waard om te lezen. Want nu kunnen trainers nog zoveel beweren, weinig zo overtuigend als de ervaringen van hen die met de theorie aan de slag zijn gegaan. Aan het woord komen diverse ondernemers en de winnaar van het kampioenschap speechen (ja, dat bestaat!). Marije Wielenga vertelt hoe ze door vallen en opstaan leerde dat het gaat om het vertellen van je kernboodschap, waaraan je een stukje storytelling toevoegt. ‘Storytelling in de vorm van een verhaal waaruit blijkt wat jouw relatie is tot datgene wat je pitcht. En als je dat met emotie kunt vertellen, wordt het ook makkelijker er over te praten.’
Ik probeer mij de pitch op de beurs weer te herinneren. Deed de dame in kwestie de moeite mij te leren kennen? Antwoord te geven op vragen die ik had? Überhaupt interesse in mij te tonen? Was er iets van emotie in haar verhaal te herkennen? Feit dat ik probeerde mij zo snel mogelijk uit de voeten te maken, zegt volgens mij al genoeg. Had ze de lessen uit Pitchen met power gebruikt, had ze me werkelijk alles kunnen verkopen. Zeker nu het – en ik weet het nu bijna zeker – ging om het eerste kind dat mijn vrouw en ik verwachtten.
Over Henk Jan Kamsteeg
Henk Jan Kamsteeg is eigenaar van het trainingsbureau Proistamenos. Hij geeft trainingen en keynotes op het gebied van o.a. dienend leiderschap, inclusief leiderschap en storytelling. Daarnaast is hij auteur van diverse boeken zoals Dienend leiderschap, De kracht van het compliment en Spreken met passie; de kracht van storytelling, Inclusief leiderschap en Op weg naar een vitale organisatie