In de inleiding van Strategische personeelsplanning geven Gerard Evers en Irma Doze aan dat dit boek zowel als studieboek gebruikt kan worden, maar ook als handboek voor de praktijk van HRM. Door de uitgebreide en complete toelichting op de verschillende stappen in de strategische personeelsplanning (SPP) is dit ook echt specifiek een boek voor deze doelgroepen.
Strategische doelstellingen
De eerste hoofdstukken laten zien welke rol de HR strategie inneemt ten opzichte van de organisatiestrategie en de daarbij strategische doelstellingen. De SPP kan niet losstaan van de strategische doelstellingen en de richting die de organisatie in de toekomst op wil gaan.
In het boek komt tevens naar voren dat SPP niet per definitie een HR aangelegenheid is, maar juist ook in de organisatie bij de verschillende afdelingen of business units een rol moet hebben. De schrijvers geven meermaals aan dat het belangrijk is om niet uit te gaan van een onderbuikgevoel. Zij pleiten juist voor een onderbouwing met cijfers. Zij beschrijven dat het belangrijk is om zowel naar de interne organisatie als ontwikkelingen buiten de organisatie te kijken om vervolgens te bekijken hoeveel mensen je als organisatie vervolgens nodig hebt voor de verschillende toekomstscenario’s.
SPP cyclus
Vervolgens wordt in zeven hoofdstukken steeds een stap uit de SPP cyclus beschreven en toegelicht. Dit doen de auteurs aan de hand van (reken)voorbeelden. In ieder hoofdstuk bespreken ze een aantal modellen en theorieën. Daardoor kan de lezer bij het werken met SPP zelf kiezen welke optie het beste bij de situatie van de desbetreffende organisatie past.
Het boek is toegankelijk geschreven en heeft een duidelijke onderbouwing en opbouw. De lezer wordt door de indeling van het boek en de keuze van de hoofdstukken aan de hand meegenomen door alle onderdelen en stappen die een onderdeel zijn van SPP. Door het boek heen worden voorbeelden gegeven uit zowel profit als non-profit organisaties. De lezer krijgt bij iedere stap in de cyclus opties aangeboden die ondersteund worden met voorbeelden. Dit kunnen heel uitgebreide modellen zijn, maar ook het zogenaamde bierviltje komt naar voren. Hierdoor is het een complete handreiking aan opties waar ieder type organisatie een eigen keuze kan maken wat past.
Oogopslag
Daarnaast geven de gebruikte figuren de lezer in een oogopslag een duidelijk beeld tussen de verschillende opties. Dit is ook handig om op een later moment erbij te pakken bij het opstellen van de SPP. De voorbeelden die gegeven worden zijn tijdloos waardoor het boek niet alleen van toepassing is op de huidige (arbeids)markt. Aan het einde van het boek worden in de twee bijlagen handige overzichten aangereikt. Bijvoorbeeld met vragen die in iedere fasen gesteld kunnen worden.
Het is goed om aan te geven dat boek een theoretisch (studie)boek is. Zoals aangegeven wordt de lezer goed meegenomen door iedere stap. Maar voor mensen/bedrijven die nog niet eerder met een strategische personeelsplanning gewerkt hebben kan dit mogelijk afschrikken, omdat er heel veel opties en modellen aangereikt worden.
Over Irene Keur
Irene Keur is eigenaar van Keur Communicatie & Management. Na 20 jaar als marketing en communicatie manager, is ze sinds 2018 actief als interimmer binnen het HR vakgebied met recruitment als specialisatie. Als interimmer adviseert zij zowel profit als non-profit organisaties op het gebied van recruitment, employer branding en arbeidsmarktcommunicatie.