Lees verder
Sjors van Leeuwen (Indora Managementadvies) is adviseur, auteur en spreker op het gebied van klantgericht ondernemen, strategie en marketing. Door zijn ervaring is hij goed thuis in vele strategische vraagstukken en het toenemend belang van de ‘de klant’ als onderscheidende factor. Sjors schreef o.a. Wendbare strategie op één A4, Zorgmarketing in de praktijk en CRM in de praktijk.
Meer over Sjors van LeeuwenZorgmarketing in de praktijk - deel 2
Sucesvol invoeren van marketing in de gezondheidszorg
Paperback Nederlands 2010 1e druk 9789023246855Samenvatting
Voor- en tegenstanders van marktwerking in de gezondheidszorg slaan elkaar al enige tijd om de oren met onderzoeken en rapporten waarin het succes of falen van marktwerking in de zorg wordt aangetoond. De uitkomsten verschillen, al naar gelang vanuit welk gezichtspunt of politieke overtuiging men naar de dagelijkse zorgpraktijk kijkt. De gezondheidszorg staat onverminderd hoog op de politieke agenda en dat verandert de komende jaren niet.
Dit tweede deel van 'Zorgmarketing in de praktijk' geeft, zeker in samenhang met het eerste deel, een goed beeld van de stand van zaken van marketing in de gezondheidszorg en de marketinguitdagingen waarvoor zorgaanbieders zich de komende jaren gesteld zien. Net als in deel 1 passeren ook in dit tweede deel een groot aantal marketingthema's de revue. Beide delen zijn overigens onafhankelijk van elkaar te lezen.
Dit boek bevat praktische handvatten voor het vergroten van uw marketingkennis, het realiseren van uw eigen marketingstrategie en het verbeteren van de markt- en klantgerichtheid van uw organisatie. Tevens bevat 'Zorgmarketing in de praktijk - deel 2' een groot aantal interessante praktijkcases en leerzame marketingvoorbeelden.
'Zorgmarketing in de praktijk' is bestemd voor iedereen die zich bezighoudt of te maken krijgt met het opstellen en uitvoeren van marketingplannen in de gezondheidszorg. Het boek bevat tal van nuttige inzichten en tips, en is ook zeer geschikt voor studenten in het hbo en wo.
Specificaties
Expertrecensies (2)
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Over Sjors van Leeuwen
Inhoudsopgave
Leeswijzer
1. Van patiënt naar klant
2. Patiënt- en zorgmarketingervaringen uit de USA
3. Verschillende zorgmarkten, verschillende strategieën
4. Portfolioanalyse als basis voor scherpe keuzen
5. Concurrentievoordeel door marketingflexibiliteit
6. Relatiebeheerstrategie (CRM) in de zorg
7. Van trends naar nieuwe zorgproducten
8. Reputatiemanagement
9. Seniorenmarketing
10. Het nieuwe wonen voor nieuwe senioren
11. Zorghotel of hotel met zorg
12. Zorgmarketing voor de 1e lijn
13. Van Gezondheid 2.0 naar Zorgmarketing 2.0
14. Strategisch marketingplan in 10 stappen
15. Marktonderzoek in de zorg
16. Van visie en missie naar strategie
17. Elf geboden voor een sterk zorgmerk
18. Acht eigenschappen van marktgerichte organisaties
19. Marketingprojecten Portfolio Management (MPM)
20. Smart Marketing: houd het simpel!
Bijlagen:
Bijlage 1: Marketing Quick Scan: hoe marktgerichtheid is uw organisatie?
Bijlage 2: Zorgmarketing in Nederland: de stand van zaken
Literatuur
Over de Auteur
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan