David H. Maister staat alom bekend als een autoriteit op het gebied van het management van professionele dienstverlenende organisaties.
Meer over David MaisterManagement van professionele organisaties
Paperback Nederlands 2007 2e druk 9789052616247Samenvatting
Zakelijk dienstverlenende organisaties verschillen op twee gebieden van andere ondernemingen. Allereerst leveren zij dienstverlenende producten waardoor zij algemene managementprincipes minder snel toe kunnen passen. Professionele dienstverlening is meer een kwestie van maatwerk. Ten tweede is een zakelijk dienstverlenende organisatie afhankelijk van de individuele capaciteiten van haar medewerkers. In deze vorm van dienstverlening speelt persoonlijk contact met de cliënt een belangrijke rol. Van medewerkers, de zogenaamde topperformers, worden daarom zeer speciale vaardigheden gevraagd.
Het gevolg is dat dit type organisatie te maken krijgt met concurrentie op twee markten. Enerzijds op de 'outputmarkt' om diensten af te zetten en anderzijds op de 'inputmarkt' om haar productiemiddelen –namelijk 'de professionals'- aan te trekken.
David Maister deed meer dan tien jaar onderzoek naar dit onderwerp en besteedt in dit boek aandacht aan een aantal specifieke onderwerpen van deze organisaties, variërend van marketing en productontwikkeling tot winstverhoging en effectief leiderschap. Daarnaast belicht de auteur een aantal problemen en geeft hij praktische adviezen voor de oplossing ervan.
Ofschoon de auteur complexe onderwerpen aansnijdt, brengt hij ze terug tot de constatering dat 'elke professionele organisatie dezelfde missie heeft, namelijk klantgerichtheid, carrièreperspectieven voor medewerkers en winst voor aandeelhouders'.
Specificaties
Lezersrecensies
Inhoudsopgave
Inleiding
Deel 1 - Basisaspecten
1. Een kwestie van evenwicht
2. De levenscyclus van de professionele dienstverlenende organisatie
3. Winstgevendheid: gezondheid en hygiëne
4. Het probleem van te weinig delegeren oplossen
Deel 2 - Cliëntenaspecten
5. Het marketingpakket
6. Luisteren naar cliënten
7. Kwaliteitswerk is nog geen kwaliteitsdienstverlening
8. Een kwaliteitsprogramma voor dienstverlening
9. De marketing van bestaande cliënten
10. Hoe kiezen cliënten?
11. Nieuwe cliënten aantrekken
12. Marketingmanagement
Deel 3 - Personeelsaspecten
13. Hoe is het met uw kapitaal?
14. De vorming van menselijk kapitaal
15. De motivatiecrisis
16. Het belang van planning
17. Wat het betekent om partner te zijn
18. Het overleven van de personeelscrisis
Deel 4 - Managementaspecten
19. Hoe de directie van een professionele dienstverlener waarde toevoegt
20. Strategievorming
21. Snelwerkende strategie
Deel 5 - Partneraspecten
22. Partner counseling
23. De kunst van partnerbeloning
24. Patronen in de beloning van partners
25. De koek verdelen
26. Het besturen van een vennootschap of maatschap
Deel 6 - Meerdere-vestigingenaspecten
27. De eenheidsorganisatie
28. Jagers en landbouwers
29. Netwerken die werken
30. Op weg naar de samenwerkende organisatie
31. De coördinatie van gespecialiseerde bedrijfstakgroepen
Deel 7 - Slotbeschouwing
32. Vermogensbeheer
Index
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan