OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
1
Artikelen in het Online Magazine
Hier vindt u artikelen rond boeken over Mens en maatschappij. Politiek, maatschappelijke ontwikkelingen, duurzaamheid in brede zin, kortom alles voor de manager die op de hoogte wil zijn.
Pagina 2 van 38 resultaten
interview
Coaching en trainen
23 maart 2010
Linda Huijsmans
4-5 minuten leestijd
Rudy Vandamme schreef al een flink aantal boeken over coachen en ontwikkeling. In zijn nieuwste boek De vork komen al zijn kennis en ervaring samen in een methodiek voor persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. ‘Het is een perfect model. Er is geen speld tussen te krijgen’, zo zegt hij zelf.
nieuws
Leiderschap
9 maart 2010
Linda Huijsmans
3-5 minuten leestijd
Otto Scharmer stelt dat sociale vernieuwing vanuit onszelf moet komen. Hij heeft daarvoor een heel nieuwe theorie heeft ontwikkeld, Theory U. De Nederlandse vertaling van zijn gelijknamige boek werd gisteren feestelijk ten doop gehouden. Een verslag.
interview
Persoonlijke effectiviteit
25 februari 2010
Linda Huijsmans
7-10 minuten leestijd
Vergeet de goeroes, de antwoorden op de meest essentiële vragen zitten in jezelf. Dat is de boodschap van Ludo Daems. Hij schreef een handleiding over hoe je die vindt in Passie is wie je bent. Wekelijks spreekt hij volle zalen met managers, politici en leiders tot op het hoogste niveau toe. ‘De mensen hebben er nood aan’, is dan ook de conclusie van de Vlaming.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
18 februari 2010
Linda Huijsmans
2-3 minuten leestijd
Wie zijn mensen uitsluitend ziet als functies, geenfeedback geeft of aanvullende opleidingen, en regeltjes de boventoon laat voeren, hoeft niet te rekenen op gemotiveerde medewerkers, zo stellen de auteurs van Het waarom van succes.
interview
Leiderschap
2 februari 2010
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Bij geen enkele beroepsgroep is het verschil tussen zelfbeeld en het beeld dat anderen van hen hebben zo groot als onder leidinggevenden, meent Jan Moen. En dat verschil is het grootst als het om essentiële leiderschapskwaliteiten gaat als openheid, communicatievaardigheden en toegankelijkheid. Persoonlijke eigenschappen dus, waar leiders veel te weinig aandacht aan besteden. ‘Wat meer zelfreflectie zou van veel managers een blauwe leider maken, in plaats van een groene of een rode’, zegt Jan Moen in Kleur bekennen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
1 februari 2010
Linda Huijsmans
7-10 minuten leestijd
Vergeet de goeroes, de antwoorden op de meest essentiële vragen zitten in jezelf. Dat is de boodschap van Ludo Daems. Hij schreef een handleiding over hoe je die vindt in Passie is wie je bent. Wekelijks spreekt hij volle zalen toe met managers, politici en leiders tot op het hoogste niveau. ‘De mensen hebben er nood aan’, is dan ook de conclusie van de Vlaming.
interview
Marketing
14 januari 2010
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
De stemming waarin we verkeren, kleurt onze waarneming van de wereld om ons heen. Wie in staat is de heersende ‘mood’ te beïnvloeden verkoopt zijn product beter en geeft zijn eigen organisatie een nieuwe impuls. Management- en marketingadviseur Susanne Piët beschrijft in haar boek Moodmanagement niet alleen wat het is maar ook hoe bedrijven er hun voordeel mee kunnen doen.
interview
Persoonlijke effectiviteit
22 december 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Kan het bedrijfsleven iets leren van de topsport? Die vraag wordt niet voor het eerst gesteld, maar de auteurs van Het waarom van succes (Jeroen Jansen, Herman Jansen en Marcel Rözer) hebben zich ingespannen om de vraag van alle kanten te belichten. Ze spraken zowel coaches als CEO’s en interviewden trainers en managementopleiders. Ze ontdekten een belangrijk verschil: waar in de topsport talentontwikkeling centraal staat, krijgt dat in het bedrijfsleven weinig en soms zelfs helemaal geen aandacht. ‘Daar wordt het vaak verward met carrièreplanning en dat is toch echt iets anders’, zegt Herman Jansen, een van de auteurs.
recensie
Algemeen management
1 december 2009
Linda Huijsmans
2-3 minuten leestijd
Wat zou u doen als u meer wilde verdienen? De meeste mannen zullen antwoorden: mijn uurtarief verhogen, terwijl de meeste vrouwen meer uren gaan maken. De angst om te onderhandelen over het eigen salaris, de eigen promotie en de eigen mandaten, kost vrouwen te veel, is de stelling van Yvette Berkel, Monic Bührs en Elisa de Groot, de auteurs van Strategisch onderhandelen voor vrouwen. Daarom heeft het de ondertitel ‘Krijgen wat je wilt, ook voor jezelf’ mee gekregen.
recensie
Persoonlijke effectiviteit
30 november 2009
Linda Huijsmans
1-2 minuten leestijd
De titel Ik kies voor mijn talent doet vermoeden dat Luk Dewulf een soft zelfhulpboek heeft geschreven. Eenmaal opengeslagen blijkt het een praktische gids voor een zoektocht naar persoonlijke ontwikkeling te zijn. Dewulf belicht het fenomeen talent van alle kanten en schetst de omstandigheden waarin dat het best tot bloei komt. Om de theorie tot leven te brengen, noemt hij vele voorbeelden en voegt vragenlijsten bij om zelf in te vullen.
interview
Leiderschap
6 november 2009
Linda Huijsmans
5-7 minuten leestijd
Het onderwerp is weer helemaal ‘hot’ deze dagen: er moeten meer vrouwen doorstromen naar de top. Mirella Visser stelt in De zijderoute naar de top dat vrouwen het vooral zelf moeten doen. ‘Ga niet zitten wachten op quotaregelingen of goedwillende topmannen, maar stippel je eigen route uit.’ Inzicht in je eigen talenten en kracht, maar ook de ongeschreven regels en politieke spelletjes op de werkvloer vormen daarvoor onmisbare bagage.
recensie
Leiderschap
2 november 2009
Linda Huijsmans
2-3 minuten leestijd
Waarom krijg ik die promotie niet terwijl ik de beste kandidaat ben? Waarom luistert niemand naar mijn ideeën? Hoe word ik eigenlijk commissaris? Mirella Visser merkte dat bij ambitieuze vrouwen over de hele wereld in grote lijnen dezelfde vragen leven. En schreef er een boek over: De zijderoute naar de top.
interview
Algemeen management
30 oktober 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Fons van Dyck is directeur van het Vlaamse Think/BBDO en schrijver van het bekroonde boek Het merk mens. Eind 2007 merkte hij dat er een omslag gaande was in de tijdgeest. De energieprijzen bereikten recordhoogten en de dagelijkse boodschappen werden duurder. Consumenten gingen bezuinigen, maar bleven wél geld uitgeven aan biologische en ecologische producten. Dat fascineerde Van Dyck en hij wilde het fijne weten van dit consumentengedrag. Over de gevolgen van de crisis en de manier waarop die ons leven verandert schreef hij De kracht van wit.
recensie
Algemeen management
29 oktober 2009
Linda Huijsmans
1-2 minuten leestijd
Fons van Dyck constateerde dat er grote veranderingen gaande waren in de wereld om hem heen. De directeur van think.BBDO, docent en columnist van De Standaard besloot te onderzoeken welk effect een wereld vol schuivende zekerheden en nieuwe omstandigheden heeft op het gedrag van de consument. Het resultaat: De kracht van wit. Zijn belangrijkste constatering is dat de meeste veranderingen al in de lucht zaten maar zich nu sneller manifesteren dan verwacht.
recensie
Algemeen management
28 oktober 2009
Linda Huijsmans
1-2 minuten leestijd
Iedere manager kent ze: medewerkers die de hakken in het zand zetten als ze iets gevraagd wordt. Of tijdens vergaderingen oeverloos doorpraten zonder to the point te komen. Mensen altijd verkeerd begrijpen wat je ze uitlegt. Als u voor het eerst leiding geeft, zijn dit soort ervaringen misschien redenen om wakker van te liggen. Voor ervaren onderzoekers van cultuur en groepsprocessen zijn het bekende valkuilen. Een goede manager onderscheidt zich namelijk door zijn mensenkennis. Het boek Menskennis voor managers biedt handvatten om persoonlijkheidstypes en de bijbehorende communicatiestijlen te herkennen.
interview
Algemeen management
23 oktober 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Mensen nemen zichzelf als maatstaf. Wie voor het eerst leiding geeft, heeft de neiging zijn mensen zo aan te sturen zoals hij dat zelf het liefst heeft. Dat kan averechts uitpakken. Een goede leider houdt juist rekening met de menselijke verschillen, vinden Angela Talen en Sasja Dirkse-Hulscher. In Menskennis voor managers ontwikkelen ze daarvoor een model. M&L sprak met de auteurs.
recensie
Algemeen management
18 september 2009
Linda Huijsmans
1-2 minuten leestijd
Het ligt voor de hand dat de markt in deze tijden overspoeld wordt met boeken over crisismanagement. Maar wie in zwaar weer verkeert, heeft helemaal geen tijd voor doorwrochte analyses, die moet aan de bak. Dat heeft Antonie Kerstholt goed begrepen. Hij schreef een klein boekje, Ondernemen in zwaar weer, met 99 handige tips om te overleven. Of, zo staat er cynisch onder, glansrijk ten onder te gaan.
interview
Marketing
7 september 2009
Linda Huijsmans
4-6 minuten leestijd
Frank Haveman is merkstrateeg en als adviseur al jarenlang werkzaam in de wereld van de reclame en merkenbouw. In 2003 schreef hij het boek Een nijlpaard onder het tapijt over probleemmerken en de vraag hoe die te verbeteren zijn. Toen dat boek bijna af was, begon Haveman zich af te vragen wat eigenlijk het verschil is tussen sterke en zwakke merken. De vraag triggerde hem om deze vraag verder te onderzoeken. Tot zijn eigen verbazing kwam hij uit op de evolutieleer als nieuwe bril om naar reclame en merkenbouw te kijken. In Sneller naar het merkenparadijs noemt hij dat ‘evolutionary branding’.