OnlineMagazine
Platform voor business professionals
Filteren
					1
			
Recensies
																	Recensies van Managementboek zijn onafhankelijk en geverifieerd. Ze komen tot stand in direct contact met onze redactie.
															
							
							
							Pagina 601 van 							12.031 resultaten
						recensie
							Algemeen management
			
			18 mei 1998
				Jaap Peters
									4-5 minuten leestijd
							Na Rocky deel I t/m IV, nu geprolongeerd wegens groot succes 'De vijfde discipline deel II: het logische vervolg'. De rillingen lopen bij voorbaat over je rug; multipliceren van succesformules, zelfs door Peter Senge. Alsof we daar nog niet genoeg how-to-do boeken over hebben. 
		recensie
							Strategisch management
			
			18 mei 1998
				Kees Visser
									2-3 minuten leestijd
							Een steeds terugkerend thema in de managementliteratuur is het uitsluiten van het toeval. Managers trachten strategische modellen te implementeren om succes te behalen. Krampachtig proberen zij factoren die niet te beheersen zijn onder controle te krijgen.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Kees Visser
									3-4 minuten leestijd
							De kern van concurrentiekracht ligt, zo kunnen we in veel moderne managementboeken lezen, in het vermogen om kennis te verwerven en toe te passen. Dit is volgens de Japanners Ikujiro Nonaka en Hirotaka Takeuchi echter een halve waarheid. Zij gaan in 'De kenniscreërende onderneming' een stap verder door te beweren dat niet slechts het verwerken van informatie een bron van concurrentievoordeel is, maar dat kenniscreatie dat is.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Marjolein van Offenbeek
									3-4 minuten leestijd
							Ondanks alles wat erover is geschreven, blijft organisatiecultuur een wat ongrijpbaar, maar alom aanwezig fenomeen, dat het functioneren en de resultaten van organisaties diepgaand beïnvloedt. Geen wonder dat de management- en advieswereld tuk is op instrumenten waarmee de organisatiecultuur benoembaar en meetbaar kan worden gemaakt.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Rob Fijlstra
									1-2 minuten leestijd
							Sinds 'Excellente ondernemingen' van Peters en Waterman zijn moderne managementschrijvers naarstig op zoek naar een allesomvattend model voor het succesvol veranderen van organisaties. Zo ook Gouillart en Kelly, die 'Organisatietransformatie' schreven. In hun drang naar volledigheid gebruiken ook zij veel papier, zijn ze dol op praktijkvoorbeelden en presenteren zij zich als vernieuwend en invloedrijk.
		recensie
							Strategisch management
			
			18 mei 1998
				Ron Wijnstekers
									3-5 minuten leestijd
							Gebaseerd op zijn diepgravende onderzoek toont Mark Sirower aan dat ondernemingen vaak te veel betalen, en voorspelbaar niet de belofte realiseren van verbeterde prestaties en concurrentiekracht, in hun speurtocht in het verwerven van andere ondernemingen.
		recensie
							Algemeen management
			
			18 mei 1998
				Willem Vrakking
									3-4 minuten leestijd
							'Can capitalism be made more obviously for the good of all, everywhere? Can the wealth created be used so that all can benefit, not just the fortunate few and can education be reinvented to give everyone a start in life and not just the clever kids.' Deze vragen stelt Charles Handy zich in zijn nieuwste en wederom zeer inspirerend boek.
		recensie
							Non-profit
			
			18 mei 1998
				Aalt Bakker
									3-4 minuten leestijd
							De vele ontwikkelingen in het openbaar bestuur leiden tot herformulering van de rol van de overheid, privatisering, deregulering, tot efficiencyverhoging en tot het afleggen van verantwoording over de geleverde prestaties.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Mathieu Weggeman
							Daar is er weer een, een boek over kennismanagement. Dit maal van Davenport en Prusak. De eerste is hoogleraar informatiemanagement aan de Universiteit van Texas en is vooral bekend geworden door zijn boek 'Process Innovation (1993) waarin de principes van 'Business Process Redesign' uit de doeken werden gedaan. Prusak is binnen IBM de wereldwijde chef voor kennismanagement. Samen schreven zij 'Working Knowledge' met als typisch Amerikaanse ondertitel: 'How organizations manage what they know'.
De vraag die dan gesteld moet worden, is of we na lezing van het boek inderdaad te weten zijn gekomen hoe organisaties managen wat zij weten. Afgezien van het feit dat organisa-ties niet kunnen weten en dat het naast 'weten' ook dient te gaan om 'kunnen' en 'willen', is het antwoord op die vraag tweeledig: ja en nee.
		recensie
							Algemeen management
			
			18 mei 1998
				Rene ten Bos
									5-7 minuten leestijd
							Al mijn vrienden in het land zeiden mij dat ik dit boek moest lezen. Voor toverdokters, wisten zij, ben ik immers allergisch en de auteurs van dit boek, beiden werkzaam voor The Economist, lijden aan dezelfde aandoening. En inderdaad, ik heb het boek verslonden, met huid en haar.
		recensie
							Marketing
			
			18 mei 1998
				Peter de Roode
									3-4 minuten leestijd
							De auteurs van 'Groeien door tevreden klanten' zijn er in geslaagd een goed studieboek op de markt te brengen waarin theorieën zijn opgesteld aan de hand van jarenlang onderzoek.
		recensie
							recensie
							Personeelsmanagement
			
			18 mei 1998
				Koos Hafkamp
									3-4 minuten leestijd
							Het komt zelden voor dat een managementboek volledig gewijd is aan emotionele processen in management. 'Werken met EQ' is een meer dan geslaagde poging. Het brengt de onderliggende niet-rationele processen in kaart welke zo bepalend zijn voor succes in management.
		recensie
							Marketing
			
			18 mei 1998
				Peter de Roode
									3-4 minuten leestijd
							'De klant als kern van de zaak' is een soort ideeënboek geworden. Whiteley en Hessan schudden met het grootste gemak talrijke ideeën, over het centraal stellen van klanten, uit hun mouw.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Willem Vrakking
									3-4 minuten leestijd
							Kennismanagement is de laatste tijd een van de hot topics in managementland. Juist in een land als het onze, dat in toenemende zich afhankelijk weet van kennis, telt dat extra zwaar. Weggeman heeft met zijn boek 'Kennismanagement' een helder en overzichtelijk beeld gegeven van de 'state of the art' op het gebied van het managen van kennis. Het boek geeft een praktische handleiding en zet tegelijk ook op een aantal punten aan tot verdere overdenking en nader onderzoek. Het is daarmee een boek dat voorlopig gerust als basishandboek kan worden gezien op het terrein van het kennismanagement.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Stef Oud
									3-4 minuten leestijd
							Tien jaar na het verschijnen van de bestseller 'Kaizen. De sleutel van Japans succesvolle concurrentie', geeft Imai in zijn nieuwste boek getiteld 'Gemba Kaizen' verdere tekst en uitleg over zijn ideeën. Daarnaast geeft hij aansluitend op zijn principes een 21-tal praktijkvoorbeelden. Door de heldere aansluiting tussen theorie en praktijk is dit boek relevant voor managers die op zoek zijn naar nieuwe mogelijkheden en bewezen concepten om organisaties op een effectievere en efficiëntere wijze te laten functioneren.
		recensie
							Persoonlijke effectiviteit
			
			18 mei 1998
				Jaap Peters
									3-4 minuten leestijd
							Dit boek oogt voor een jazz-jamsession over creativiteitsmanagement wel erg saai met 200 pagina's zonder plaatjes. De eerste veertig bladzijden bevestigen die mening: 'creativiteit is belangrijk, weet je wel'. Vervolgens vertelt John hoe hij van de openbare 'jungle' middelbare school naar de strenge Riverdale Country School ging.
		recensie
							Strategisch management
			
			18 mei 1998
				Jeroen Kemperman
									3-4 minuten leestijd
							Nalebuff en Brandenburger hebben een goed boek geschreven. Ze hebben terecht geconstateerd dat er een gebrek is aan managementboeken die speltheorie toegankelijk en praktisch toepasbaar maken. Door een deel van dit gat te vullen in een boek met veel praktijkvoorbeelden, helpen zij macht en afhankelijkheidsrelaties met andere bedrijven te begrijpen en besturen.
		recensie
							Organisatiekunde
			
			18 mei 1998
				Herman Kuipers
									4-5 minuten leestijd
							Er worden steeds hogere eisen gesteld aan veranderingsprocessen in organisaties. 'Ontwerpen en ontwikkelen van organisaties' probeert de vraag te beantwoorden hoe deze zijn te sturen en te begeleiden.
		recensie
							Marketing
			
			18 mei 1998
				Peter de Roode
									3-4 minuten leestijd
							'Een klacht, een geschenk uit de hemel' zal hét handboek worden voor die organisaties die een klantvriendelijke cultuur nastreven. Door de heldere schrijfstijl van Barlow en Möller wordt een uitstekend overzicht geboden op het gebied van klachten.