Wat jij ook verkoopt als ondernemer, je moet eerst jezelf verkopen. Welke producten of diensten jij ook aan de man of vrouw brengt, alles begint met jouw persoon aan de man of vrouw brengen. Veel verkopers draaien het om. Ze focussen op hun product of hun dienst, en vragen zich allereerst af welke klant daarvoor in is. Ze zoeken naar hun ideale klant, zoals mensen die op zoek zijn naar een levenspartner zich afvragen wie daarbuiten de liefde van hun leven is. Maar dat is de verkeerde vraag. Je moet hem omdraaien, en je afvragen hoe jij van jezelf de perfecte date maakt.
Verkopen=daten
Jij, jouw persoon is bepalend voor het succes van je bedrijf. Door jouw persoonlijke inzet gaan mensen jou vertrouwen en je spullen of diensten afnemen. En dat vertrouwen gaat aan elke transactie vooraf, is er zelfs een voorwaarde voor. Vergelijk het met daten: je kunt in het tv-programma First dates niet aan de bar bij Victor al vragen ‘Hé wil je kinderen met me?’ of ‘Hé, hallo, wil je met me naar bed?’
Verkopen is niks anders dan daten. Hoe groot of klein je onderneming of organisatie ook is, de sleutel tot succes ligt in het openstaan voor anderen, luisteren en vragen stellen. Als je op de eerste date alleen over jezelf praat, komt er echt geen tweede afspraakje. Geef aandacht en je wint vertrouwen. Je moet anderen in de gelegenheid stellen om van jou te gaan houden.
Jij hebt een goed verhaal
En dat mensen van jou en wat je te verkopen hebt kunnen gaan houden, neem ik gewoon aan. Uit het feit alleen al dat je deze tekst leest, op deze website, blijkt dat je ook echt iets te bieden hebt. Jij kúnt iets, je máákt iets, je doet dat graag, je bent ervan overtuigd dat je product of dienst of de combinatie daarvan goed is en dat mensen dat graag willen hebben of nodig hebben. En je hebt waarschijnlijk óók nog een goed verhaal over waaróm je doet wat je doet. Ook in de liefde werkt dat zo. Je verkoopt immers jezelf en je verhaal.
Gratis
Het mooie is dat je als je jezelf verkoopt, je ook geen dure advertenties, commercials en billboards nodig hebt. Door met je klanten een persoonlijke relatie op te bouwen, via sociale media, je website en in real life, ben je niets aan out of pockets kwijt. Daarom mijn ondertitel: waarom de beste reclame gratis is. Het kost je tijd en energie, zeker, maar je krijgt er bakken met energie voor terug.
Noblesse oblige
Wat je verkoopt ben je zelf bevat talloze tips, tricks en adviezen, onderverdeeld in acht delen: het opbouwen van een persoonlijke relatie met klanten, netwerken op live bijeenkomsten, sociaal netwerken op sociale media, het essentiële belang van je werknemers, het optimaliseren van je website en onlinegedrag, je offline aanwezigheid, hoge prijzen en lage kortingen en het maken van het broodnodige onderscheid.
En alle 41 hoofdstukken bevatten heel veel voorbeelden, cases, anekdotes, ik durf te zeggen dat je niet eerder zo’n persoonlijk en aansprekend boek over reclame, verkopen en marketing hebt gelezen. Maar ja, ik moet ook wel zo’n boek schrijven hè, als ik deze titel erop laat drukken. Noblesse oblige. Ik toon me van m’n allerbeste kant. En dat doe ik maar al te graag.
Kortom, om klanten te krijgen en te houden, moet je ván ze houden. Door mensen aandacht te geven, geef je ze de wereld.
Over Erwin Wijman
Erwin Wijman, door marketing-organisatie NIMA bestempeld als de hofschrijver van het vak, schreef eerder de bestsellers 'Zo verkoop je alles; Hoe je reclame maakt waar iedereen blij van wordt' en 'De verkoopmaffia; Waarom aardig zijn beter verkoopt'.