Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Strategie, leve de diversiteit

'Strategie, leve de diversiteit' van Dany Jacobs is in de eerste plaats een verzameling van denkwijzen en theorieën die te maken hebben met strategie. Diegene die, zoals de ondertitel belooft 'een inleiding in strategisch denken vanuit een veelvoud van invalshoeken' zoekt, is met dit boek dan ook een goed eind op weg. Toch moet er niet te vroeg worden gejuicht. Niet alle nobele doelstellingen die de schrijver met dit boek tracht te bereiken, worden gehaald.

Jasper Thijs | 1 maart 2006 | 3-5 minuten leestijd

Waarom nog een boek over strategie, terwijl er al zoveel boeken over geschreven zijn? Zelf geeft de auteur als antwoord op deze vraag, dat de meeste inleidende boeken over strategie niet verder komen dan het model waar het vijftig jaar geleden allemaal mee begon: de ontwerp benadering. Grof gezegd komt deze benadering neer op het nemen van de volgende strategische stappen: analyse (intern, extern), strategisch proces, strategie formulering en implementatie.

Terecht wijst Dany Jacobs op de belangrijkste tekortkomingen. De ontwerpbenadering gaat voorbij aan het feit dat een groot aantal strategische beslissingen in de praktijk tot stand komt zonder dat ze heel bewust bedacht zijn. Vaak proberen bedrijven iets en als blijkt dat het werkt, worden de activiteiten uitgebreid. Zo komen organisaties bijvoorbeeld succesvol op nieuwe markten terecht zonder daar heel bewust voor te hebben gekozen. De ontwerpbenadering gaat ook voorbij aan het feit dat strategie in de praktijk bij zowel het opstellen als bij de uitvoering niet rationeel door één persoon of één groep van personen bedacht wordt die zuiver alleen het bedrijfsbelang dienen, maar dat zij continu geconfronteerd wordt met personen en belangengroepen die proberen mee te sturen, om zodoende eigen belangen veilig te stellen.

Aan deze twee tekortkomingen komt de schrijver ruimschoots tegemoet door velerlei modellen op te nemen die hetzij meer nadruk leggen op het interactieve proces van strategievorming hetzij meer het evolutionaire karakter van strategievorming beschrijven. Voor inleidende strategieboeken is dit misschien nieuw, maar de beschreven modellen zijn natuurlijk al jaren op de markt. Ook de bundeling van meerdere modellen in één boek zagen we eerder, bijvoorbeeld in de modellenboeken van Berenschot. Is daarmee de toegevoegde waarde van dit boek nihil? Nee, voor veel strategen kan dit boek een eye opener zijn om buiten het geëigende kader te denken en dit boek maakt als geen ander duidelijk dat er altijd conflicterende modellen toepasbaar zijn op één situatie. Daarmee wijst de inhoud van dit boek inderdaad op verschillende perspectieven en daarmee mogelijk verschillende uitkomsten van strategievorming. Een andere doelstelling van de schrijver is te schrijven voor een breed publiek. Leesbaarheid staat daarbij hoog in het vaandel en juist op dit punt laat Jacobs de nodige punten liggen. Tekstueel worden lange zinnen met veel tangconstructies gebruikt. In de opbouw van zijn verhaal moet de lezer zich eerst door tachtig pagina's worstelen, die nodig zijn om uit te leggen wat strategie in essentie is, dat er verschillende definities van strategie bestaan en op welke manier je de verschillende strategie scholen kunt indelen. Pas daarna komen de eigenlijke strategische perspectieven c.q. theorieën aanbod. Met name hoofdstuk drie komt hierbij kolderiek over. De schrijver lijkt het woordenboek er op na gekeken te hebben om vervolgens alle woorden die beginnen met een P en enigszins iets te maken hebben met strategie over te nemen en te beschrijven. Zo worden 5 P's van Mintzberg uitgebreid tot meer dan 30 P's, maar wat de lezer met deze groen en rijpe lijst van termen moet, blijft onduidelijk. Temeer daar zowel Nederlands als Engels gebruikt worden om de lijst maar zo lang mogelijk te maken en de woorden van ongelijke orde zijn. Naast schrijver van boeken is Dany Jacobs is ook hoogleraar strategisch management aan de Rijksuniversiteit Groningen en lector bij het Amsterdam Fashion Institute. Dit heeft zijn weerslag in dit boek, waarin in de inleiding al wordt aangekondigd dat ieder hoofdstuk zal starten met vragen die de lezer schriftelijk kan beantwoorden, om vervolgens aan het eind van het hoofdstuk te ontdekken wat hij geleerd heeft. Niet zelden zijn dit zelf reflecterende vragen, die toetsen of de lezer al over bepaalde kennis beschikt. Ze komen belerend over en hadden mijns inziens beter achterwege gelaten kunnen worden. Sterk zijn de voorbeelden die worden gebruikt om de diverse theorieën toe te lichten. Waar de beschrijving van sommige visies op strategie onwerkelijk overkomen, verduidelijken voorbeelden dat bepaalde strategische situaties wel degelijk vanuit een bepaalde invalshoek bekeken kunnen worden. Hierin schuilt ook de kracht van het boek. Er worden niet alleen maar verschillende denkscholen op een rijtje gezet, de auteur overtuigt ook dat er op een gevarieerde manier gekeken moet worden naar strategie, om het te kunnen begrijpen.

Over Jasper Thijs
Jasper Thijs is adviseur bij ICSB Marketing en Strategie, een adviesbureau dat zich bezighoudt met het vergroten van het commercieel succes van haar klanten. Zijn interesse ligt bij het verder helpen van bedrijven bij de invulling van hun strategische richting. Vraagstukken over de missie, visie, strategische koers, concurrentieanalyse en marketing- en commercieel beleid hebben zijn aandacht. Ook klant- en marktonderzoek wordt regelmatig door hem uitgevoerd.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden