Lees verder
Jaap Boonstra is hoogleraar ‘Organisatiedynamiek’ aan Esade Business School in Barcelona, hoogleraar ‘Organisatieverandering’ aan de Rotterdam School of Management, en kerndocent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als onafhankelijk adviseur ondersteunt hij organisaties in hun ontwikkeling. Hij schreef meerdere boeken over organisatieverandering, organisatiecultuur en leiderschap.
Meer over Jaap BoonstraVeranderen van maatschappelijke organisaties
Praktische concepten en inspirerende praktijkverhalen
E-book Epub met watermerkbeveiliging Nederlands 2017 1e druk 9789047010173Samenvatting
Veranderdeskundige Jaap Boonstra en zijn coauteurs bieden in dit boek een nieuwe benadering voor het succesvol veranderen van maatschappelijke organisaties. Maatschappelijke organisaties zijn bijzonder. Ze bewegen zich in grote maatschappelijke ontwikkelingen en proberen tegelijk trouw te blijven aan hun uitgangspunten. Er zijn veel invloedrijke belanghebbenden en toch moet het belang van de klant, patiënt of leerling centraal blijven staan. Daarom is verandering in deze organisaties lastig en spannend.
Dit handboek beschrijft alle aspecten van de veranderproblematiek zoals die speelt bij maatschappelijke organisaties. Het biedt bestuurders en professionals het inzicht en de middelen om impact te hebben in ingewikkelde veranderingsprocessen. Een eerste theoriedeel brengt alle thema's in kaart. Het tweede deel bevat acht uitgewerkte voorbeelden van onder meer woningcorporatie
Rochdale, GGZ Rivierduinen, Agentschap Telecom en Brandweer Nederland. In het afsluitende deel brengt Jaap Boonstra theorie en praktijk met elkaar in verband.
Prof. dr. Jaap Boonstra is hoogleraar bij ESADE Business School in Barcelona. Hij is tevens docent bij de Nederlandse School voor Openbaar Bestuur. Als adviseur begeleidt hij maatschappelijke organisaties in complexe veranderingen.
Voor dit boek hebben auteurs met een reputatie in verandermanagement hun krachten gebundeld. Naast Jaap Boonstra zijn dat Mark van Twist, Yvonne Burger, Rob van Es, Hans de Bruijn en Hans Vermaak. Voor de praktijkcases hebben een aantal bestuurders en adviseurs meegewerkt die midden in de veranderingen hebben gestaan in hun eigen organisatie.
Specificaties
Expertrecensies (6)
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lees verder
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (14)
Over Jaap Boonstra
Inhoudsopgave
Deel 1: veranderen als spel
1. Speelveld van maatschappelijke organisaties
-Jaap Boonstra & Mark van Twist
2. Maatschappelijk organiseren als belangenspel
-Jaap Boonstra & Yvonne Burger
3. Spelpatronen in maatschappelijke organisaties
-Jaap Boonstra & Rob van Es
4. Maatschappelijke organisaties vormgeven
-Jaap Boonstra & Hans de Bruijn
5. Maatschappelijke organisaties veranderen: context maken
-Hans Vermaak & Jaap Boonstra
6. Maatschappelijke organisaties veranderen: impact hebben
-Jaap Boonstra & Hans Vermaak
Deel 2: veranderen als avontuur
7. ggz Rivierduinen: koers zoeken op een dynamisch speelveld
-Leo van Veen & Marjolein ten Kroode
8. Rochdale: helder spelidee voor sociale huisvesting
-Rene Grotendorst & Kilian Bennebroek Gravenhorst
9. Tergooi: leren vooruitspelen in een ziekenhuis
-Jeannette Knol & Gerhard Smid
10. Onderwijsgroep Tilburg: samenspel voor beter onderwijs
-Hilde Adriaenssens & Carl Govers
11. Brandweer Nederland: impact hebben in fysieke veiligheid
-Frans Schippers, Ricardo Weewer & Jan Andreae
12. Agentschap Telecom: bijdragen aan betrouwbare telecommunicatie
-Fenke Rond, Danielle van Elteren & Peter Spijkerman
13. Spirit: spelplezier beleven aan nabije jeugdhulp
-Ilse van der Mierden, Henrieke van Diermen & Marienne Verhoef
14. ggd Amsterdam-Amstelland: samenspel in netwerken
-Paul van der Velpen & Tom van Benthem
Deel 3: werken met het spelmodel
15. Veranderen begint met stilstaan: context maken
-Jaap Boonstra
16. Veranderen vergt samenspel: impact hebben
-Jaap Boonstra
Nawoord: werken met het spelmodel
Register
Auteurs
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan